بررسی بروز اسطوره های اروپایی در سینمای معاصر (2000 به بعد)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سلاله خیری نیا
- استاد راهنما احمد الستی بهروز محمودی بختیاری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
این رساله تحت عنوانِ «بررسی بروز اسطوره های اروپایی در سینمای معاصر (2000 به بعد)»، به تأثیرگیری و تأثیر گذاریِ اسطوره ها بر سینما و از سینما می پردازد. در واقع استدلال می کند که اسطوره ها چگونه وارد سینما شدند و سینما چگونه تبدیل به رسانه ایی ایده آل برای بازنمایی دنیای خارق العاده ی اسطوره ها شد. این رساله در شش فصل تنظیم شده است. فصل اول به بیانِ مسئله ی پژوهش، اهمیتِ موضوع و سوالاتِ مورد نظر پرداخته است. در فصلِ دوم مختصراً مبحثِ اسطوره از دیدگاه های مختلف، جایگاه اسطوره و کارکرد آن مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه می گیرد که اسطوره ها شامل الگوهای ازلی و سرنمون بوده اند که به انسان ابتدایی و چه بسا انسانِ امروزی در تنگناها کمک کرده و معنای زندگی اش را ارتقا می دهد. فصلِ سوم مروری کوتاه بر اسطوره های اروپایی بخصوص اسطوره های یونان و اسکاندیناوی شده است و بعد از آن در فصل چهارم با معرفی نظریه پردازانِ ساختار اسطوره ای، چهار نوع برخورد سینما با اسطوره ها را مطرح شده است. همچنین در این فصل شرح داده شده که جلوه های ویژه و تکنولوژی معاصر چه تأثیری در بازنمایی بهترِ اسطوره ها داشته اند. در فصل پنجم مقایسه ای تطبیقی بین اسطوره ها و فیلم های «ثور»، «نبرد تایتانها» و «خشم تایتان ها» انجام شده است. این رساله در فصل ششم نتیجه می گیرد که: تمایل ذهنیِ انسان به تصویر سازی و روایتِ داستان ها، به سینما برای بازسازیِ اساطیر کمک کرده است. بهره گیری سینما از جلوه های ویژه نشان دادنِ نیرویی برتر، قدرت بخشیدن به انسان عادی، پیشرفت تکنولوژی علل موفقیتِ سینما در بازنمایی اسطوره ها می باشد
منابع مشابه
بازنمایی اسطوره اتوپیا در سینمای معاصر هالیوود (نشانهشناسی فیلمهای «آواتار»، «بهشت» و «سرزمین فردا»)
هدف اصلی این پژوهش شناخت نحوه بازنمایی و برساخت اسطوره اتوپیا در تولیدات سینمایهالیوودی مرتبط است. روش به کار گرفته شده در آن نیز روش نشانهشناسی است. در این پژوهش از میان تمام فیلمهای با موضوع آرمانشهر در هزاره جدید، سه فیلم تأثیرگذار که هرکدام نوعی خاصی از آرمانشهر محسوب میشوند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. هر یک از این فیلمها معنای منسجم و یکسان را در قالب متن ...
متن کاملبازتاب اسطوره های ایران باستان در ادب عربی معاصر
نگارنده را در این گفتار کوتاه ‘ سعی برآن است تا به معرفی ((خلیل مطران بک)) شاعر و نویسنده نامدار و معاصر لبنانی (1949-1872) بپردازد و به شکلی مختصر و مفید ‘ خوانندگان محترم را با زندگی ‘ آثار و افکار و سبک او در شعر و نثر آشنا سازد . در این میان‘ وجود دو قصیده ارزشمند و با صلابت و شکوه او ‘ به نامهای ((مقتل بزرجمهر )) و((ابنه بزرجمهر)) پیرامون دو شخصیت مهم و تاریخی ایران باستان ‘ مهمترین انگیره...
متن کاملبررسی تطبیقی بازآفرینی اسطوره ها در شعر معاصر
اسطوره ها که در اصل رویای جمعی و قومی انسان ها هستند از خلاقیت های قومی سرچشمه گرفته اند. شعر نیز برخاسته از نهان آدمی و به نوعی، بیانگر رؤیای جمعی یک قوم است. شعر و اسطوره در رؤیای شخصی و جمعی و کهن الگوها یکسان هستند. رؤیاهای در محدوده ای خاص، که در فرهنگ هر جامعه دیده می شوند. حضور حماسه ها و پیوند تنگاتنگ آ نها با اسطوره ها، نشان آرمان خواهی جامعه ای است که اسطوره را آ یینه و بازتاب رؤیاها...
متن کاملبررسی تطبیقی بازآفرینی اسطوره ها در شعر معاصر
اسطوره ها که در اصل رویای جمعی و قومی انسان ها هستند از خلاقیت های قومی سرچشمه گرفته اند. شعر نیز برخاسته از نهان آدمی و به نوعی، بیانگر رؤیای جمعی یک قوم است. شعر و اسطوره در رؤیای شخصی و جمعی و کهن الگوها یکسان هستند. رؤیاهای در محدوده ای خاص، که در فرهنگ هر جامعه دیده می شوند. حضور حماسه ها و پیوند تنگاتنگ آ نها با اسطوره ها، نشان آرمان خواهی جامعه ای است که اسطوره را آ یینه و بازتاب رؤیاها...
متن کاملنقد و بررسی میتوپیا(اسطوره سازی ) در شعر شاعران معاصر
دراین مقاله از انواع نشانهها و تصویر آفرینی در شعر نو از دیدگاه اسطوره سازی ونیز نوعی آفرینش تصویرگرانه از طریق صنایع و شکل های مرسوم ادبی مانند تشبیه و استعاره و.... سخن به میان آمده است،به بیان دیگر نوعی استفادهی از واژهها است، که از یک سو معنی واژه را در همان معنی قاموسی خود حفظ می کند و از سوی دیگر در حکم نشانه ای برای اتصال به تداعی های جنسیتی، قومی، فرهنگی و تارو پود احساسی ما ا...
متن کاملاسطوره در شعر شعراى تموزى معاصر عرب
این مقاله میزان تأثیر اسطوره و بن مایه هاى آن را در اشعار سه شاعر معاصر عرب: بدرشاکر سیّاب، أدونیس، و عبدالوهاب بیاتى بررسی مى کند. اطلاق نام شاعران تموزى برآنها، به واسطه کثرت استفاده از اساطیر، به ویژه اسطوره ى "تموز" است. این شاعران بر اثر تحولات موجود در جامعه عرب آن روزگار و استعمارگرى دول اروپایى و در نتیجه احساس غربت و پوچى و فرار از واقعیت به دنیاى تازه در دامان میراث کهن پناه مى برند. ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023